lørdag den 7. september 2013

At sy knaphul i striktøj

Hvis man lige som jeg glemmer læse den del af en opskrift, der handler om huske knaphuller, eller hvis man af en eller anden grund kommer i undertal, kommer her en guide til hvordan man undgår at skulle trevle det hele op igen. 

Guiden er ikke nogen "officiel" måde at gøre det på, men det er sådan jeg gjorde, og det fungerede godt for mig. Der er visse begrænsninger, og knaphuller bliver ikke voldsomt stort. Men det er et knaphul.

Princippet er at tage en maske hvor man gerne vil have knaphullet, og så sy den sammen med de omkringliggende masker, så man får udvidet masken så meget, og der kan komme en knap igennem. Det ser sådan her ud: 

Her er den maske, der skal blive til et knaphul:

Jeg starter med at sy den sammen med den overliggende maske. For at det skal have nogen effekt, skal man sørge for at have 2 x garn på nålen


Og så syer jeg rundt, med minimum 3 sting i hver maske, så jeg er nogenlunde sikker på, at det holder. Jeg syer ikke få stramt, da det skal kunne give sig lidt, men heller ikke for løst, da det skal spænde masken nok ud. 





Og sådan forsætter du hele vejen rundt, til du til sidst har et knaphul: 


Hvis knappen er lige en tand stor, vil det hjælpe at presse den igennem et par gange for på den måde at udvide hullet, selvfølgelig inden for rimelighedens grænser










Ingen kommentarer:

Send en kommentar