lørdag den 25. januar 2014

Om knaphullers placering.

Da jeg hæklede den babysweater jeg lige har lagt en opskrift op på, undrede jeg mig over hvilken side jeg skulle lave knaphullerne i. Jeg var godt klar over at der var forskel på herre- og damesiden, men kunne ikke lige huske hvad der var hvad. 

En hurtig googlesøgning gav mig svaret, og det synes jeg, at jeg vil dele: 

Laver du knaphuller til en mand eller dreng, skal knapperne sidde til højre og knaphullerne til venstre. Dette skyldes, at en mand skal kunne stikke højre hånd ind under skjorten, og holde sin fægtehånd varm - i bedste Napoleon-stil. 

Hvis det er til en kvinde eller pige, skal knapperne sidde omvendt. Dette er historisk begrundet med at en ammende kvinde med spædbarnet på venstre arm (hvor kvinder stort set altid bærer børn, da det er tættest på hjertet), skal kunne knappe op og amme uden at blotte sig for meget i kirken. 

En anden grund er også, at mænd og kvinder sad i hhv. højre og venstre, og ved at knappe på denne måde, kunne man ikke kigge ind hos det modsatte køn, hvis skjorten skulle gabe. 

Så blev I det klogere :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar