lørdag den 27. juli 2013

Sådan hækler man: At tage ind på en pæn måde

For at forstå teknikken i at indtage pænt, når man hækler, må det først blive lidt nørdet. Bær over med mig :)

Når man hækler, vil maskerne danne en løkke om den næste maske. Dette vil give 2 "loops" - en "front loop" som vender ind mod dig, og en "back loop" der vender væk fra dig.


Normalt vil man hækle gennem begge loops, men nogle teknikker kræver, at man kun hækler gennem den forreste eller bagerste, fx når man indtager.

Skal man tage ind, det der i en opskrift vil stå som "sc2tog" eller "dc2tog" etc, skal man flette 2 masker sammen til en. Den traditionelle måde at gøre det på, hvor man stikker nålen gennem begge masker og hækler 2 på en gang, vil ofte give en lille bule, men denne metode, er både pænere og bulefri.

Første trin er at stikke hæklenålen gennem den første maskes "front loop"

Derefter skal hæklenålen gennem den næste maskes "back loop"

Og så hækles maskerne sammen, som var det en almindelig maske

Dette giver en pæn indtagning - prøv at se, om du kan finde den ;) 






2 kommentarer:

  1. Hvor er det en skøn kreablog du har her, den er sat på min liste over blogge jeg følger :)

    Og dette indtagningsfif glæder jeg mig til at prøve næste gang jeg hækler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen! Er glad for at du kan bruge det :)

      Slet