søndag den 30. juni 2013

DIY: sengerand

Vi startede ud med en tyk sengerand til Karlas seng, af den type, der kunne stå selv. Men som hun blev ældre, fandt hun hurtigt ud af at løfte den op, og legede med den når hun skulle sove og vågnede nogle gange inde under den. Og tanken om at hun sov med en tung skumsengerand over hovedet gjorde, at den hurtigt røg i containeren!

Men de sengerande, der så var tilbage på markedet, var alle helt tynde, og hang ret slasket, så jeg måtte finde symaskinen frem. 

Materialer:

-Stof. Sengeranden skal være 360 cm lang for at nå rundt i en seng med målene 60*120, men da stoffet jeg købte var over dobbelt så bredt som jeg havde brug for, kunne jeg nøjes med at købe 2 meter, dele det på langs, og sy det sammen til ét langt stykke
-Pladevat (også kaldet mellemlægsvat) i den ønskede tykkelse. Jeg brugte 2 cm.
-Bånd til at binde med. Der skal være til min. 5 sløjfer.

Sådan gør man:


1) 
Jeg startede med at klippe stoffet til. Da jeg kun havde købt den halve længde, delte jeg først stoffet på langs, så jeg fik 2 stykker på 200*75 cm. Jeg syede det så sammen, så det gav et langt stykke på 400*75 cm. 

2)
Så klippede jeg stykket til så det passede. Min sengerand skulle være 30 cm høj og 360 cm lang, så jeg klippede til, så det blev 365*65 (det er inklusivt sømrum)

3)
Derefter klippede jeg pladevatten til, så jeg havde et stykke, der var 30*360. Jeg brugte 2 stykker af 180 cm, men det bedste resultat vil være at bruge ét langt stykke

4)
Jeg foldede stoffet på langs, og syede stoffet sammen i den korte ende, så det gav et stykke på 35*360. 

5)
Det næste trin var, at lægge pladevatten ind i det sammensyede stof, og sætte knappenåle i langs folden for at holde pladevatten på plads.

6)
Herefter skulle bunden syes sammen. Da vatten er kommet i, kan man ikke sy det sammen på vrangen, så i stedet lavde jeg en fold ind, og syede på den rette side. Dette gav en tynd kant på ca en cm, men det passede fint med, at denne kant er i bunden, og kan stoppes ned mellem madrassen og tremmerne. 

7)
For at forhindre, at vatten faldt sammen i bunden af randen, syede jeg en linie fra top til bund (den retning gav det bedste resultat) hver 20. cm. 

8)
Sidste trin var, at sy båndene på. Jeg brugte linierne fra trin 7, og syede bånd på ved kanten, 60 cm, 180 cm, 240 cm og den anden kant. Båndet skal syes, så det ligger på langs med sengeranden, og syes fast helt i toppen, på ydersiden.
Man kan også sy bånd i for hver 60. cm, for at sengeranden kan holde sig bedre stående.

Og vupti! Så har man en sengerand :)





Evaluering 25/10: 
Nu har vi haft sengeranden i brug i godt 1/2 år, og den har måtte udholde en del. Den kan godt finde på at synke sammen på midten nu, så den får snart nogle bånd på midten også. Skulle jeg sy en igen, ville jeg lave bånd i midten til at starte med. 
Sengeranden kan stryges i form igen, men det skal gøres på helt lav varme, da pladevatten ellers kan smelte. 


2 kommentarer:

  1. Dejligt at finde den her, den er fin....jeg må igang:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at du kan bruge den! Du må endelig skrive tilbage om hvordan det er gået :)

      Slet